Een zeer, zeer moeizame opstart van de 7e Trippersreis 2017

Tsja beste Trippervolgers inderdaad een moeizame start. De bedoeling was het 3e gedeelte van de 3-delige Trip te gaan vervolmaken vanaf Shanghai naar Riethoven. Een goede 15.000 km in 41 dagen.

Zoals jullie weten had men vorig jaar benzine getankt in de Landrover Freelander, die normaal op diesel loopt. Dat ging dus niet goed en de auto werd achtergelaten net over de Vietnamees/Chinese grens op weg naar Kunming. Nadat wij allemaal teruggekeerd waren uit Shanghai hebben we de Chinezen ondersteund om de auto aan de praat te krijgen. Verstuivers op laten sturen, hier laten reviseren en weer terug. Men kreeg de auto niet aan het lopen! Toen besloten om de auto te laten ophalen daar en naar Shanghai te brengen. Toen de vervoerder daar aankwam was hij de sleutels van de opgehaalde auto kwijt! Gelukkig hadden we nog reservesleutels in de daar geparkeerde Toyota Landcruiser liggen. Toen de wagen naar een dealer en de brandstoppomp laten opsturen ,reviseren en terug gestuurd. En jawel hij liep. Toen geprobeerd de auto’s in China te laten staan tot 20-04-2017, want dat zou het startsein van de nieuwe Trip aldaar. Na 2 verlengingen tot 20 -01-2017 lukte het niet meer te verlengen. We werden op 31 -12-2016 voor het blok gezet om een beslissing te nemen. Of diezelfde dag nog op de boot naar Rotterdam( 3-1-2017 afvaardag), of onze betaalde borg van € 30.000,00 kwijt! Toen maar de beslissing genomen om ze op de boot te zetten naar Rotterdam. Daar zouden ze aankomen op de 12e februari 2017. Nou dat klopte precies maar voordat deze wagens door de douane( scanner) en alle invoerdocumenten afgehandeld waren, waren we 1,5 week verder. We haalde ze op met een autoambulance op de 22e februari. Daar werd bij Burger Logistics aangegeven dat beiden auto’s uiterlijk 2-3-2017 om 11.00 uur weer terug moesten zijn voor de geboekte terugvaart naar Shanghai. De Toyota Landcruiser moesten we daar ter plaatse met een lier op de ambulance trekken , daar deze niet startte en een zeer slappe band had. De Freelander kregen we wel aan het lopen. Toen we goed en wel een kleine 7 km hadden gereden, vanuit Pernis, keek ik in m’n spiegel van mijn Freelander en zag alleen maar rook!!! Dat was niet goed!

Bij het eerste beste tankstation van de snelweg gegaan en al snel werd duidelijk dat de motor niet goed eruit zag. We besloten om de wagen achter te laten en die daarna op te halen met de ambulance, nadat we de Toyota Landcruiser in Veldhoven hadden afgeleverd bij een garage, voor een grote beurt. Daarna terug naar Pernis gereden om de Freelander op te halen. Op donderdag , net voor Carnaval,kwam er een vernietigend bericht. In het motorblok van de Rreelander zat een scheur en reparatie werd afgeraden, zowel op basis van wat het allemaal zou gaan kosten en dat het niet meer haalbaar was in de tijd, omdat 2 maart ze beiden weer op de boot moesten. Nu vrijdags alle carnavalsplichtplegingen overgedragen aan Tripper Petrus Geboers en wij met 5 Trippers op het internet op zoek naar een 2e hands Toyota Landcruiser. We vonden hem uiteindelijk om 17.00 uur in Goes. Op naar Goes en om 21.00 uur stond de wagen in Veldhoven. De garage startte de volgende dag om beiden auto’s een grote beurt te geven. S’woendags was dat allemaal achter de rug en toen is de aangekochte auto opnieuw voorzien van stickers. S ’nachts om 01.00 uur , tijdens het Haring Happen, nog een Philip Pikaar (NS machinist) bereid gevonden om ons te vergezellen naar Pernis, zodat we ook met hem mee terug konden rijden. De volgende morgen om 08.00 uur vertrokken naar Burger Logistics. Daar aangekomen keurig op tijd aangekomen, werden we verrast met de mededeling dat er geen overtollige diesel in de tanks mocht zitten , daar ze anders niet op de boot mochten. Na overleg besloten terug te rijden , daar Burger Logistics de diesel er wel uit zou halen. Na een uur terugrijden belden ze ons op dat men de diessel er niet uit kreeg en daarom de auto’s niet op de boot zouden gaan. Wij rechtsomkeer gemaakt en terug naar Pernis. Daar kregen we te horen dat de auto’s voor half vier terug moesten zijn, anders konden we het wel vergeten. Uiteindelijk belandden we bij een garage in de nabijheid van Ridderkerk, die de overtollige diesel, middels de auto’s 1,5 half uur stationair te laten draaien, eruit heeft laten druppelen. Toen vol gas weer naar Burger Logistics en we kwamen daar om kwart over drie aan, dus net op tijd. Ze beloofden ons dat alles in orde zou komen en wij gingen redelijk opgetogen naar huis. Op 7-3-2017 kregen we een mail uit China, dat ze onze container met de auto’s hadden laten staan op de kade in Rotterdam: ”Boot overboekt”!!!!! Daarna hebben we nog een 4-tal andere reders benaderd om de wagens op tijd op een andere boot te krijgen naar Shanghai, maar helaas geen enkele mogelijkheid daartoe. Daarna kregen we een nieuwe tip van Tripper Leon, uit Azerbeidzjan. Het zou per spoor kunnen in 20 dagen. Wij opnieuw met een nieuwe transporteur, ditmaal Schenker in Ede, alles geregeld ( offerte, order, alle papieren in orde gemaakt), daar zij ervan overtuigd waren deze klus te klaren. Na een 4-tal dagen ook hier weer een negatieve uitkomst met als reden: “De Chinese autoriteiten stonden het niet toe om de auto’s per spoor China in te voeren”. Toen stonden we met de rug tegen de muur en hebben per direct besloten dan maar andersom te rijden; Riethoven–à Shanghai. Alle geboekte vliegreizen geannuleerd en weer op een andere wijze geboekt. De visumdienst alle aanvragen m.b.t. de visums laten stoppen en opnieuw alle formulieren hiervoor wederom ingevuld maar met nieuwe data en rijrichtingen. Nu 1-04-2017 hebben we de melding binnen dat alle benodigde visums wederom binnen zijn en de vliegreizen zijn wederom opnieuw geboekt met de nodige annuleringskosten. En wat belangrijk is voor onze trouwe volgers op deze website: We vertrekken in Riethoven, bij de Sleutel op 27 April 2017 om 08.00 uur. Voor de trouwe uitzwaaiers is er een ontbijt vanaf 07.00 uur. 4 Trippers trappen dan de 41 dagen ( 15.000 km) durende reis af . Wij hopen dat u ons weer elke dag volgt op onze website, Wij zorgen, zoals bij elke trip, voor het mooie dagverhaal en dito foto’s. Tot de 27e april!!