Dag 30

DAG 30: FES (MAROKKO) – Ceuta – Algeciras – MARBELLA (SPANJE) d.d. 25– 05 – 2018

Datum                                                : 25-05-2018

Afstand                                              : 375 km

Aantal gereden km’s tot nu toe     : 9780 km

Weer                                                    : Bewolkt weer, met later op de dag flinke opklaringen.

Temperatuur                                      : Fes: 20 graden. / Marbella: 25 graden.

Wegen                                                : Prima wegen.

Hotel                                                  : Park Plaza Suites: Marbella.

Beste Tripper-volgers,

Jammerdan van de Rammadan! Hier in Fes is het weer moeizaam met betrekking tot deze Ramadan. Veel restaurants dicht tot 19:30 uur en nauwelijks alcohol te krijgen. Alleen in de internationaal georiënteerde zaken kan men wijn, bier, etc. krijgen. Wij wilden eerst gaan eten in het uitgekozen hotel, maar dat bleek niet zo’n goed idee, daar we dan in een bijna leeg restaurant zouden zitten. Dus maar gekozen om, om 19:00 uur met de taxi naar de binnenstad te gaan, om wat te eten in een Thais restaurant, dat we via de mobiel hadden geselecteerd..De naam van het restaurant was Maison Moi Anan. Maar det viel alweer tegen om een taxi te krijgen. Alle taxi’s reden niet tussen 19:00 uur en 20:00 uur,vanwege de Ramadan, omdat ze dan moeten eten!. Dus wij moesten 1 vol uur wachten. Daarna naar de oude binnenstad, het Medina van Fes. Daar moesten we bij een toegangspoort  uit de taxi, omdat daar het restaurant een man had laten komen, die ons begeleidde naar het restaurant, anders hadden we het totaal niet gevonden. Uiteindelijk belandden we in een klein steegje, daarna wat trappen omhoog en daarna links door een smalle doorgang. Het was maar goed dat de Trippers Henk en Jan ons hier niet vergezelden, want die hadden nooit door de doorgang gekund!! Na nog wat trappen omhoog, langs de keuken, waar de Thaise smaakstoffen ons tegemoet waaiden,belandden we in een zeer klein en laag kamertje, waar we op de grond op een kussentje gezeten, de gerechten tot ons lieten komen. We startten met een Thaise soep en daarna allerlei smakelijke dishes, kortom een lust voor het oog en heerlijk gegeten. Na dit feestmaal, werden we weer door onze gids begeleid door een wirwar van steegjes met barstens volle winkeltjes aan beiden zijden, om uiteindelijk weer door de grote poort te geraken, bij de taxistandplaats. Het is mooi dit alles zo te aanschouwen , maar in die straatjes was het ook een grote puinzooi en een smerige situatie hier en daar. We moeten concluderen dat de bevolking hier en daar, met name in de dorpen, er een grote rotzooi van maakt, terwijl in een paar grote steden de centra keurig door de overheid wordt aangepakt, om er een mooie uitstraling van te maken. Vooral de vandaag gereden kustlijn van Tetouan naar Ceuta, verraste ons, door haar schone en vriendelijke groene uitstraling. Gisterenavond zijn we nog even, na dit heerlijke diner,naar de SPA-afdeling van het hotel gegaan om ons te laten verwennen door een paar Italiaanse masseuses.

Vanmorgen reden we om 09:30 uur Fes uit, om in noordwestelijke richting naar de grote doorgaande weg, richting Ouazzane te rijden. Het heuvelachtige landschap kleurde groen met veel kleurrijke bloemen in de weilanden. Na Ouazzane begon wederom een flinke klimpartij, die tijdelijk eindigde in de mooie plaats Chechaouen, waar we een lekkere kop koffie nuttigde, met een mooi uitzicht op het kleurrijke dorp. Het plaatsje met veel blauwe en witte huizen is een van de meest gefotografeerde plekken in Marokko! Daarna een lange afdaling naar Tetouan. We passeerden de Marokkaanse/Spaanse grens in een ongekende snelheid, die wij als Trippers, bij een gecontroleerde grensovergang , nog nooit zo snel hebben genomen. We arriveerden keurig om 18:00 uur (Spaanse tijd) bij de veerboot inklaring. De overtocht duurde aan echte vaartijd 1 uur! Toen nog een vol uur over de mooie zuidelijke autoroute A-7 naar Marbelle, Puerto Banus Beach.

Na 3 suites te hebben geregeld, zijn we een biertje gaan drinken in de kroeg naast de Sinatra Bar, om vervolgens te gaan eten in een Belgisch restaurant in de Calle de Ribera, de straat waar de jetset elke avond hun bolides showt. In de Old Joy’s bar, de voormalige Pianobar, ontmoeten we wederom onze eerdere Tripper Jan Couwenberg en onze verse Tripper Frank Cremers. Het werd een erg gezellige boel daar. Morgen hebben we hier een rustdag, die we eigenlijk in Fes zouden hebben, maar we hadden onderhand genoeg van de Ramadan genoten, dus we dachten dan maar de rustdag te verschuiven naar Marbella, waar we er nu 2 achterelkaar hebben. Morgen dus een rustige dag, want daar zijn we na anderhalve week Marokko wel aan toe. Tot morgen.